Aktuality

Říjen 1999

Věstníky:

 Jaro 1999, Září 1999, Říjen 1999, Listopad 1999, Prosinec 1999

Jaro 2000, Září 2000, Říjen 2000

Léto 2001, Září 2001

Vlčí doupě - Dara chválí - Králíček formuluje zákon času - Zaklínač ve vývinu - Šatrh se rozjíždí

Vlčí doupě

Aneb Gawainy se nepřipravují, ale hrají.

22. Gawain, kterému šéfoval Vlček, byl totálně nepřipravenou akcí, ale proběhl náramně úspěšně. Může to být způsobeno tím, že tažení zase takovou přípravu nepotřebují, nebo to může znamenat, že už jsme docela schopní organizátoři.

Opět se potvrdila jedna moje stará zásada: Hlavní slabina většiny akcí spočívá v tom, že se vymýšlejí, ale nakonec se neuskuteční. Vážně, nezáleží až tak na tom, jaká ta která akce je, důležité je, že se uskuteční. (Snad kromě Barušky?)

Jednu věc ale nesmím opominout: Zápletka, kterou vymyslel Vlček, byla výtečná. Taktéž příběh. Bez toho by to opravdu nešlo.

Dara chválí

Systém tažení se Daře líbil. Dara je léčitelka (minimálně mně nebo Lopovi velmi sympatická), která doposud hrála jenom bitvy nebo světy. Po Gawainu konstatovala, že je nesmírně překvapena, co všechno se dá za půl dne stihnout. Konstatovala to velmi nadšeně. Já si to mimochodem myslím také - tažení je pro fantasy hry nejlepší systém.

Králíček formuluje zákon času.

Během nedělního přetřásání herních zážitků Králíček mimochodem formuloval pravidlo, které po celou dobu vývoje Gawaina nevědomky razím. To pravidlo je důležité a mělo by se tesat do zlata:

"Žádná herní činnost nebo kouzlo se nesmí platit reálným časem. Ještě tak deset minut na spaní se dá, i když i to je někdy moc."

Možná to řekl jinak, ale myslel to takhle. A je to pravda. Reálný čas je totiž při hře to nejcenější, co se prostě nedá nijak nahradit. Hráči mnohdy váží na jednodenní hru dlouhou cestu, takže je pak škoda, aby při hře dlouhé minuty na něco čekali.

Králíček jako příklad uváděl svoje druidská kouzla na Frašce. Před každým kouzlem musel dělat třeba půlhodinový rituál, což prý byla nuda.

Zmíněné desetiminutové soustředění nebo spaní je v gawainských pravidlech kvůli přesunu organizátorů, prostě aby to bylo trochu volnější. Ale i to je někdy docela dost, zejména pokud má některá družina už tak zpoždění. Ono se to posčítá a půlhodina je v prachu.

Aby nebyla mýlka -- čekání v řádech sekund je naprosto neškodné. A přestávky na oběd také nejsou ztrátou času.

Zaklínač ve vývinu

Sedl jsem si s Lopem v neděli ráno nad zaklínačskými pravidly. Ačkoli jsem původně předpokládal, že zaklínače do Gawainských pravidel zavádět nebudeme, nyní se mi jeho adaptace jeví jako možná. Bude to pravděpodobně tím, že už se hodně hrál. Zcela  jistě to bude vyšší povolání válečníka.

Do základních pravidel patrně přibude výklad znamení Aard a Quen, i když asi ne do povinné části  ani mezi základní kouzla. A dost nerad bych je viděl u ne-zaklínačů.

Kdo byste se chtěl zapojit do ladění pravidel, napište mně nebo Lopovi.

Šatrh se rozjíždí

Nevím, zda už jsem psal o Šatrhu, ale je to hra podobná Gawainu, která má ale zcela odlišná pravidla -- nepočítají se životy ani magy, všechno je trochu víc opravdové a trochu víc se tam hraje divadlo. Moc zajímavá hra.

Zajímavé je ale spíše to, že jej připravují Šatrhajové, kteří se do toho pustili opravdu hustě: letos už udělali 2 a chystají Šatrh třetí. Proto této hře věštím budoucnost -- ne kvůli pravidlům (vcelku zajímavým) ani kvůli výbornému systému (gawainské tažení), ale kvůli tomu, že existují lidé, kteří se jí opravdu věnují. A také mají stránku.


Gawain, fantasy hra naživo: www.gawain.pc-slany.cz
Na hlavní stránku - Píše Yuhů - Mail: dusan@pc-slany.cz
Smrt vtipným skřetům!