Aktuality Gawaina

Září 2000

Věstníky:

 Jaro 1999, Září 1999, Říjen 1999, Listopad 1999, Prosinec 1999

Jaro 2000, Září 2000, Říjen 2000

Léto 2001, Září 2001

www.gawain.pc-slany.cz/aktuality/

Byla Pravda

Třetí ročník gawainského světa, kterému opět vládl Králíček. Na hradě Pravdě je nádherné prostředí, takže se tam snad špatná akce udělat nedá.

Hrálo se od středy do soboty. V sobotu se klasicky končilo za tmy. Scénář byl kapku nedokončený, ale nějak se to zvládalo. Hráčů bylo zpočátku ke třiceti, přežilo jich asi dvanáct. Letos bylo (snad poprvé) dost organizátorů, takže zábava až tak moc nevázla. Mám vlastně pocit, že se šlo z akce do akce. Ke konci týdne jsme byli všichni pěkně utahaní, ale byla to taková ta zdravá únava.

Hrálo se na světlo. A taky podle FASu.

Systém světa

Loni a předloni býval problém v tom, že hráči často neměli do čeho píchnout. Letos toho měli až dost. Bylo to částečně tím, že jsme měli dostatek organizátorů.

Ono je totiž docela těžké zařídit, aby hráči organizátory potkávali. Na Pravdě je to ulehčeno tím, že se hraje na kusu rovinky (na svahy nikdo raději nechodí), takže je těžké se ztratit. Ale stejně -- vysvětlete třiceti hráčům, kde se co děje, když v tom vlastně nikdo nemá jasno. A když hráči konečně naleznou jeskyni, příšera už může být zabita jinými hráči -- to je nevýhoda světa.

Tuto nevýhodu jsme se pokusili změnit brutální změnou logiky hry. Prostě tam ty příšery byly živé pro každou skupinu hráčů znovu. Leckdo by mohl namítnout, že to může vést k paradoxům a k nesmyslům v ději, a bude mít pravdu. (My jsme toto nebezpečí eliminovali tím, že jsme prakticky neměli děj, to ovšem bylo nechtěně, o tom níže.) Ale pokud příšery znovu ožívají, dojde k dramaticky většímu počtu setkání. A o setkání v Gawainovi jde.

Letos jsme měli navigaci hráčů po terénu podstatně usnadněnou tím, že se hráči dost pevně skupinkovali. To se loni ani předloni nedělo v takovém rozsahu.

Svitky

Jádrem "družin" byli kouzelníci, kteří letos byli na Pravdě pouze čtyři. To byla příjemná změna -- kouzelníků bývá nadbytek. Zároveň jsme ale zjišťovali, že hráči nejsou bez kouzelníků schopni řešit některé problémy. Takže se konečně dočkala širšího nasazení tři roky stará myšlenka svitků, kterými se dají kouzelníci částečně nahradit.

Světlo

Poprvé jsme zkusili zařadit do pravidel světlo. Ukázalo se, jak jsme ostatně předpokládali, že je to spíše záležitost role-playingu, než že by to nějak zásadně ovlivňovalo hru. Prostě to bylo pěkné.

Louče se v duchu gawainského svorkáčství dělaly z větvičky a oranžového fáborku. V jeskyni je za prvním rohem šero, za druhým tma. Ve tmě se nesmí nic kromě tápání, v šeru se smí pouze chodit. Během imaginární noci je na volném prostranství šero po pěti metrech od světla, tma je po patnácti metrech. Tolik ve stručnosti pravidla.   

Jeskyně

Naprosto neuvěřitelným způsobem se rozšířilo používání provázkových podzemí. Bylo to dáno mimo jiné tím, že jsem je poněkud nekriticky prosazoval. Jeskyně mají mnoho výhod, ale projevily se také některé nevýhody -- zejména ta, že když se do jeskyně postaví jeden člověk s mečem proti druhému člověku s mečem, tak je to o ničem a hra stojí. To se však dá řešit tak, že se uvnitř jeskyně někde udělá větší místnost s pochodní (hnusně řečeno fajtplac), do které se plánuje jádro boje.

Některým hráčům vadilo, že se hraje převážně v jeskyních. To je poučení pro příště.

Improvizovaný děj

Možná se na mě někdo bude zlobit, ale musím vyjádřit názor, že letos byla nejhůře připravená zápletka, jakou pamatuji. Prakticky se nám nepodařilo nic vymyslet předem, jenom tu nejhlubší kostru, kterou jsme prostě nestačili obalit masem. Mnoho setkání jsme vymýšleli improvizovaně během předchozího večera, někdy i později. Myslím, že to není dobře, na druhou stranu to zase nijak pronikavě nevadilo. Jenom chyběly takové ty drobné dějové vychytávky, kterých bývá v Gawainech jinak hodně.

Zkoušky

Byly letos obzvláště přísné. Někteří hráči se dostali do svého povolání až druhý den. Předtím hráli vesničany, povaleče nebo měšťany. Jak jsem později usoudil, bylo to pro ně možná až moc tvrdé, protože život s jednoručkou a dvěma životy není žádná slast. 


Gawain, fantasy hra naživo: www.gawain.pc-slany.cz
Na hlavní stránku - Píše Yuhů - Mail: dusan@pc-slany.cz
Smrt vtipným skřetům!