Září 1999Věstníky: Jaro 1999, Září 1999, Říjen 1999, Listopad 1999, Prosinec 1999 |
Pravda - Jeskyně - Světlo - Nová pravidla - Délky mečů - Byla Fraška - Kadorgedon - Trollové a trpaslík - Artefakt proti Seveřanovi - Hospoda
Hráli jsme další ročník světa, kterému opět šéfoval Králíček. Přiznávám se, že jsem tam jel rád jen díky tomu, že jsem věděl, že tam potkám spoustu skvělých lidí, které už jsem dlouho neviděl. Absence scénáře slibovala zmatky v organizaci, které ale skoro vůbec nenastaly. Podle mého názoru je to zázrak, vysvětlitelný snad jen tím, že většina organizátorů (kterých bylo třikrát méně než hráčů) zabrala naplno. (Ne tak já -- po většinu času jsem se hlavně válel a hrál jsem během tří dnů jenom čtyři postavy.) I tak ale hodně hráčů často nemělo co na práci.
Pravidla Gawaina se opět prokázala jako ne příliš vhodná pro svět. Jsou psána pro tažení a je to na nich znát, takže to při aplikaci na svět občas zaskřípe. Existovalo neuvěřitelných 8 povolání, z nichž (podle názorů většiny organizátorů) byl alchimista a zaklínač příliš silný. Trochu se změnilo zamykání dveří, ale stále to není ono. Opět platilo pravidlo o potomkovi, ale zdálo se mi, že se používalo méně než loni. Největší rozmach ale zaznamenávají jeskyně, zde nazývané dungeony (čti dandžny).
Jeskyně jsou představovány provázkovým bludištěm. Může se zdát, že jejich natahování je příliš pracné, ale vložená námaha se bohatě vyplatí (zejména ve světě, kde se dají použít vícekrát). Pokud jsou dobří hráči, v jeskyních si báječně užijí. Souboje zde vypadají úplně jinak než na volném prostranství, kde se hráči a příšery rozprchávají, zmateně pobíhají a souboje probíhají v malých skupinkách. Ne tak v jeskyni -- tady jsou souboje více taktické, musí se svítit, kouzlit se musí s větší rozvahou. Není kam ustupovat, záleží na pořadí a rozestavení družiny. Příšery se nedají obcházet, existují tu pasti, tajné chodby, okruhy a slepé uličky. No prostě bomba.
Než jsem to zkusil, myslel jsem si, že provázkové bludiště bude nedůstojné a nebezpečné. Je pravda, že hráči někdy vidí přes provázky to, co by vidět neměli, a že se meče občas zarazí o provázek. Ale to jsou snad jediné nevýhody jeskyní. Hráči obvykle nezneužívají informací, které přes provázky uvidí, ostatně jich nebývá tolik. Dokonce mě překvapilo, jak snadno se dá v provázkové jeskyni zabloudit -- na pár metrů už není znát, který provázek kam vede (zvláště pokud jsou všechny v jedné rovině).
Je zcela zřejmé, že kvůli většímu budoucímu rozšíření jeskyní se budou muset změnit některé části pravidel. Ale na to se lze jenom těšit. Například takové imaginární světlo, to je věc!
Poprvé jsem se s imaginárním světlem setkal na Barušce (a byl to, k mé lítosti, její největší přínos). Jako mnoho jiných zajímavých věcí poznaných jinde jsme se rozhodli převzít do Gawaina i světlo.
Hlavní rozdíl oproti dřívějším pravidlům spočíval na Pravdě v tom, že v přesných časových intervalech nastává noc, kdy je tma. Samozřejmě imaginární tma. Také v jeskyních je tma jako v pytli (nezávisle na čase). Hráči potmě buďto nesmějí nikam chodit a chovat se jako slepí, nebo si musejí imaginárně svítit. Světlo produkují různé pochodně, lucerny, kouzla ale i reálné svíčky.
V jeskyních pak nastávají krásné situace, kdy válečník už nemůže bojovat, protože jeho světlonoš je náhodou za rohem, nebo kdy je příšera oslněna proudem neznámého světla. Viděl jsem i hráče tápacího potmě, který se držel provázku a pomalu se dostával k východu z jeskyně zakopávaje přitom o mrtvoly.
Je zřejmé, že na imaginární světlo lze hrát jen s poctivými hráči, kteří by také neměli být úplní začátečníci. Ale až pojedete na dalšího Gawaina, doporučuji přibalit si reálnou lucernu. Asi se bude hodit.
Dohodli jsme se s Adamem a Králíčkem a se spoustou dalších lidí, co do toho vidí, že uděláme další verzi pravidel, ve které se pokusíme jednak zavést konečně nějak pořádně vyšší povolání a jednak zapracovat nové prvky (jeskyně, dveře, světlo, pasti, bohy, jedy). Myslím, že by to do jara 2000 mělo být hotové. V současnosti vlastně platí dva roky stará pravidla, která se po tu dobu měnila jen v detailech. To jednak znamená, že jsou už trochu zastaralá, ale také to znamená, že jsou opravdu dobrá, když tak dlouho vydržela. Proto je zřejmé, že základní systém se rozhodně měnit nebude.
Povídal jsem si už s mnoha lidmi o tom, že by bylo dobré sjednotit délky mečů, které se vyskytují na různých dřevěných hrách. Je totiž hloupé, když si hráči musejí dělat na každou akci nový meč. A pokud se podíváte na různé pozvánky na různé akce, téměř vždy se délky mečů liší. Nebylo by možná na škodu vyhlásit po pečlivé rozvaze nějaký standard. Tímto tedy vyzývám k diskusi na toto téma. (Zatím mi mailujte, časem se pokusím rozchodit diskusní server. A že nejsem provider a server doma nemám, bude to fakt "časem".) Nyní tedy alespoň můj názor.
A prý se velmi povedla. Nebyl jsem tam, čehož nyní lituji. Loni jsem tam byl, čehož jsem tehdy také litoval, a tak jsem se letos rozhodl tam nejezdit.
Mluvil jsem o té akci s Gendrim, Sluníčkem, Lopem a s Kryšpínem a mám pocit, že se pravidla od minula pořádně pohnula dopředu. Obzvláště dobře zafungovala náboženství a zjednodušil se systém povolání, což také prospělo. Více informací možná na www.angelfire.com/on/Cimburk, úplně dole.
O Kadorgeddonu, kde jsem letos také nebyl, jsem už slyšel rozpornější věci. Někdo říká, že byl skvělý, někdo mi říkal, abych nelitoval, že jsem tam nebyl. Pravidla prý od minula doznala změn jen kosmetických -- snad jen že bojovali hráči více mezi sebou a měli zvláštní pravidlo o hranici, na které se při přechodu muselo čekat pět minut. Jarin mi o tom něco na Pravdě povídal a myslím, že je to zajímavé pravidlo. Nicméně jak si pamatuji loňská pravidla, která byla velmi špatná, myslím, že by si to zasloužilo více než jen kosmetické změny. Ale nebyl jsem tam a tak to nemohu objektivně hodnotit. Píšu jen to, co se mi doneslo.
Na Pravdě jsme se poprvé pokusili hrát rasy, hráči si mohli vybrat, zda budou elfové, trollové, hobiti atd. V pravidlech se tyto rasy projevily jen detailně, měly jenom malé a drobné výhody či omezení. Mnohem větší efekt přinesl fakt, že většina hráčů svoje rasy dobře hrála. Pěkně na mě zapůsobil trpalík s válečným kladivem, ale hlavně trollové. Mezi nimi (byli asi tři) totálně vynikal Casper (čti káspr). Každý, kdo někdy hrál dračák nebo AD&D, si dokáže představit, jak se chová takový troll. Jenomže Casper do toho vložil zcela novou dimenzi. Byl nepředstavitelně hloupý a silný. Ve svém modrém oděvu schraňoval hračky -- zpravidla se k němu dostávaly nejdůležitější artefakty -- a jen nerad se s nimi loučil. Poté, co získal Bofovu čelenku zvyšující vtip, se naučil skládat slova do vět. Myslím, že za svůj herní projev si Casper vysloužil věčnou slávu. (Tedy alespoň doufám, že to byl herní projev.)
Ne že by Seveřan byl nějak špatný hráč, ale na Pravdě docela zaprudil. Nevím, zda dělal hráče nebo organizátora, asi něco mezi, ale každopádně se řídil nějakými nesmyslnými pravidly, co asi vymysleli s Adamem a nikdo je neschválil, alespoň já tedy ne. Dělal opravdu neskutečné šílenosti a hlavně mám pocit, že nepochopil, že není účelem vyhrát, ale pobavit se. Takže prostě všechno vyhrál nějakým svým novým kouzlem a téměř každého tak oprudil (mě sice ne, ale to byla náhoda).
Nevím, zda znáte medžiky, takové ty kartičky, ale v nich jsou nějaké ochranné artefakty (circle of protection) jako třeba ochrana proti bílé magii a tak. Nevím, kdo to na Pravdě vymyslel, ale časem se ve hře objevily artefakty imunity vůči Seveřanovi. Kdo ho měl, mohl Seveřana ignorovat. Báječný nápad.
No a Seveřane, jestli to čteš, nechci tě otrávit, ale zamysli se. Každopádně vezmi na vědomí, že zatím mám svrchovanost nad pravidly a co neschválím, to fakticky neexistuje.
Na Pravdě vedli Vajíčko s Ogionem hospodu a je třeba říci, že bez ní by to nešlo. Vařili čaje, svařáky, měli pivo. Vytvářeli skupinovou pohodu. Když nebylo co na práci, mohlo se prostě zajít do hospody, kde se buďto něco dělo, nebo tam alespoň bylo co pít. Tož, Egone a Ogi, díky.
Když jsem mluvil s Kryšpínem o Frašce, tak také hospodu zmínil jako důležitou věc, která dokonce tlumila inflaci herní měny, protože se v ní platilo jak reálnými, tak herními penězi. Na Pravdě se kvůli jednoduchosti platilo jen reálně.
Mimochodem, nevybíral se žádný poplatek od hráčů, přestože nějaké náklady byly. Jestli někdo z vás hrál a nezaplatil, tak někdy kdyžtak dejte Králíčkovi pětku, bude mít radost.
Gawain, fantasy hra naživo: www.gawain.pc-slany.cz
Na hlavní stránku - Píše Yuhů - Mail: dusan@pc-slany.cz
Smrt vtipným skřetům!