Jedy v Gawainovi
Aneb proč se jedy ještě nehrají. Hlavní odpověď je ta, že je nemám rád, protože
jsem je nevymyslel já.
Účinky jedů - Přenos
jedu na oběť - Východiska - Rozvoj
- Alternativa - Závěr
Kdyby se daly jedy dobře hrát, dal by se na nich postavit alchymista nebo vyšší
zloděj. Mohu samozřejmě do základních pravidel přidat kapitolu o jedech a udělat
nové povolání (třeba alchymistu), které by s jedy umělo zacházet. Problém je dvojí.
Jednak by se tím pravidla opět nafoukla a druhak ty jedy hrát skoro nelze. Nelze je hrát
v tom smyslu, že nic nového nepřinášejí. O tom bude následující text.
Účinky jedů
Přestože mě mnozí přemlouvali, abych jedy udělal, nikdo mi nevysvětlil, jak by
vlastně měly fungovat. Jak to vidím já:
Možnosti účinku jedů
- ubírají x životů
- způsobují bojový postih
- ochrnutí, oslepnutí, křeče
- způsobují smrt
- výše zmíněné postihy, ale po nějakém čase
A proč ani jeden účinek není moc rozumný
- Ubírání x životů osobně považuji za velmi nudný účinek. Způsobuje inflaci životů.
Špatně se hlásí. Teoreticky některé píšery mají na jedy odolnost. Muselo by se
tedy hlásit např. +3 za jed a kostlivec by si řekl "aha, tak nic". To je
celkem složité (ale šlo by to).
- U bojových postihů je problém ten, že jsou buď příliš silné (pro příšeru
prakticky smrtelné), nebo příliš slabé, takže zbytečné. Nic mezi tím být nemůže,
protože kdybychom na něco takového přišli, okamžitě z toho udělám veřejné
kouzlo. Takže v této oblasti zůstávají jen jedy, které mají stejný účinek, jako
veřejná kouzla (nebo velmi podobný).
- Ochrnutí a spol. jsou přesně příkladem jedu, který je pro příšeru smrtelný.
Kdo si myslí, že ne, ať se zkusí ubránit té smečce družiníků ve zdraví. Ono to
nejde. Být ochrnutý nebo slepý je smrtelné. I kdyby to mělo fungovat jen dvacet
sekund. Lze argumentovat tím, že se to dá použít i proti členům družiny, ale děláme
hlavně pravidla pro hráče, pro příšery se dají vymýšlet šílenosti na místě
(od toho jsou očarování, která se k mé nelibosti příliš nehrají).
- Smrtelný jed je jediné dobře hratelné použití. Jen je snad moc silné. Opět je
problém s odolností. Lze draka zabít jedem?
- Časově odsunutý účinek je zajímavý herní prvek, ale špatně se to měří (je
to příliš na organizátorovi, o hráčích nemluvě). Navíc, jak již jsem nastínil,
mnoho možných účinků se stejně nenabízí. Jediná hezká věc je časově odsunutá
smrt, to stojí za zamyšlení. Jenomže ona to ta družina stejně vždy zabije dříve,
než by jed mohl začít účinkovat.
Přenos jedu na oběť
Jaké jsou možnosti přenosu jedu
- Zbraní
- Nápojem nebo jídlem
- Přímým útokem (stříkačka), prášek
- Vzduchem (bomba)
- Místem (rozptýlený ve vzduchu), vlastně past
A jaké jsou s tím spojeny problémy:
- Špatně se to hlásí. Je zbraň otrávená jenom jednou, nebo stále? (jinými slovy
-- stírá se jed? setře se, i když zrovna nefungoval?) A je logické, že by jed byl na
zbrani?
- Nápojem nebo jídlem se to během tažení prakticky nedá zahrát. Nebo někoho napadá
jak?
- Velmi pěkné, ale moc špatně se rozlišuje zásah. Navíc trochu nestylové.
- Nemám rád oblaky mouky a řev alchymisty, který vyřvává, že jsou všichni mrtví.
- To je hezké, ale pro družinu opět nepoužitelné. Je to vlastně problém pastí.
Východiska
Z toho, co jsem napsal výše, vyplývá, že zavedení jedů by bylo velmi nákladné
v tom smyslu, že by hru příliš zesložitilo. Takže nejjednodušší je nezavádět
je.
Zkusím to na chvilku opomenout, představím si, že to klidně může být složité.
Pak by se do pravidel muselo zavést pár věcí.
- Každá postava má odolnost proti jedu (žádná až úplná, možná číslo 0 až 4),
ekvivalent vtipu. Teoreticky by to měl být vektor (růná bolest na různé jedy, vezmi
kyanid na kostlivce a svěcenou vodu na orla). Muselo by se to psát do scénáře nebo
alespoň do typologie, organizátoři by na to museli myslet. Je to velký problém.
- Musí existovat jednoznačné hlášení účinků jedů.
- Měly by se vymyslet nějaké standardizované účinky jedů.
- Musí se moudře stanovit ceny jedů v závoslosti na účincích a způsobu přenosu.
- Je třeba vymyslet, z čeho se ve fantasy světě jedy vyrábějí (nabízejí se žluté
magy, ale chce to promyslet).
Rozvoj
Kdyby se jedy zavedly, mohla by různá povolání získat nové schopnosti.
- kouzelník kouzlo, které snižuje protivníkovu odolnost proti jedům, možná jmené
(obdoba extenze)
- léčitel kouzlo neutralizování jedů, výrobu a použití základních jedů, možná
jednoduchou odolnost
- zloděj výhradní použití otrávených zbraní a drahou schopnost jejich výroby z již
hotových jedů
- válečník drahou schopnost základní odolnosti
- alchymista všechny výše uvedené včetně výroby vyšších jedů
Alternativa
Je možné vyhradit jedy jako scénářové prvky. Dokonce je nutné nechat něco jako
"hyperjed" úplně mimo dosah hráčů, jinak budou tvůrcům scénáře upřeny
časté zápletky (shánění protijedů, shánění klíčových jedů).
Závěr
Dokud se nevymyslí všechny body z "východisek",
je zavedení jedů nemyslitelné. A i kdyby se to podařilo, musíme zvážit, zda se
takové rozšíření pravidel vyplatí. Nebudou to jenom zbytečně kopírované stránky
textů?
Gawain, fantasy hra naživo: www.gawain.pc-slany.cz
Na hlavní stránku - Píše Yuhů - Mail: dusan@pc-slany.cz
Smrt vtipným skřetům!