Malá pravidla Gawaina

Tento text je určen pro zběžné seznámení se s pravidly. Chybí v něm mnoho důležitých věcí. Nenahrazuje Základní pravidla a nelze se na něj odvolávat.

Úvod

Gawain je fantasy hra naživo. Šermuje se při ní dřevěnými meči. Účastníci se dělí na hráče a organizátory. Několik hráčů tvoří družinu, která plní poslání. Hráči mohou mít různá povolání (válečník, zloděj, léčitel a kouzelník), podle toho mají zbraně a životy. Při hře hráči získávají podle svých úspěchů body zkušenosti. Každý hráč má určitý maximální a okamžitý počet životů. Zásah mečem ubírá jeden život. Kdo má nula životů, končí.

Zbraně

Meče musejí být ze dřeva a rozlišují se podle délky. Dýka má 40 cm, tesák 60 cm, jednoručák 90 a obouručák 110 cm. Kromě mečů se ve hře vyskytují také štíty, hadrové střely, luky, kuše a šípy s měkkou hlavicí. Před hrou se zbraně kontrolují z hlediska bezpečnosti.

Boj

Zásahy platí do trupu a horních částí končetin. S meči se nesmí bodat. Aby byly souboje přehledné, hlásí se zranění. Kdo je zasažen, řekne „jau". Potom nesmí nic dělat a je nezranitelný až do té doby, než nahlásí svůj počet životů. Detaily boje a zbraní jsou přejaty ze Standardních pravidel boje podle FASu.

Životy

Podle počtu zkušenosti se hráčům zvyšuje maximální počet životů. Okamžitý počet životů nesmí přesáhnout počet maximální. Životy se dají doplňovat léčením nebo spánkem (1 život za 10 minut). Kdo má jeden život, je „vyčerpaný", takže nesmí opustit místo, kde stojí.

Kouzla

Veřejná kouzla musejí všichni znát a podřizovat se jim. Sesílají se ukázáním a zaklínadlem. Zaklínadla a účinky:

  • Dumdum, blesk, který ubírá jeden život
  • Avene, které přiková na minutu jednu nohu k zemi
  • Nonarm, po kterém se musí zahodit zbraň
  • Somnos způsobující dvouminutový spánek
  • Topibol, který ruší šátková kouzla
  • Multipliko je předložka pro kouzlení na všechny nepřátele.
  • Existuje mnoho dalších tajných kouzel. Pokud kouzlo z nějakého důvodu nefunguje, odpovídá se „cha". Kdo nerozumí na něj seslanému kouzlu, odpovídá „žeby?"

    Identifikace

    Když organizátor hraje nějakou příšeru, připne si na rameno barevné fáborky, aby hráči poznali, co potkali. Bílá znamená člověka, červená nelidského humanoida, zelená zvíře či divokost, modrá magickou příšeru nebo vliv magie, černá zlo nebo nemrtvé, žlutá krásu a fialová sílu. Jsou možné barevné kombinace.

    Imaginárnosti

    Provázek natažený mezi stromy je zeď. Provázek přes cestu jsou dveře. Místo skutečných předmětů se někdy používají papírky s nápisem. Imaginární události jsou kartičky s textem připíchnuté na stromech.

    Postava

    Válečník dobře bojuje, kouzelník kouzlí, zloděj krade a vraždí, léčitel se vyzná v lese a umí léčit. Každé povolání má svou tajnou příručku s popisem schopností a s tabulkou počtu životů v závislosti na zkušenosti. Schopnosti svého povolání, jako je například užívání zbraně, získávají hráči pomocí vrchů. Vrchy jsou studijní body přibývající se zkušeností. Každá schopnost má cenu podle toho, kolik vrchů se za ní musí zaplatit. Kdo byl už na nějakých Gawainech, má vyšší titul, který mu zvyšuje počáteční počet vrchů a zkušeností.

    Tažení

    Hra je časově rozdělena na několikahodinové chody, mezi nimiž jsou přestávky na spaní. Družiny chodí po trase tak, aby potkaly všechny postavy. Někdy se místo trasy hraje oblast nebo hvězdice, tam je potom na hráčích, co potkají. Družiny mezi sebou nebojují. Každá družina zabíjí příšery zvlášť.

    Zde je konec textu, který zhuštěně popisoval charakter základních pravidel Gawaina. 7. 11. 1998 napsal Yuhů. Upraveno v květnu 2000.


    Gawain, fantasy hra naživo: www.gawain.pc-slany.cz
    Na hlavní stránku - Píše Yuhů - Mail: dusan@pc-slany.cz
    Smrt vtipným skřetům!