Vlastnosti cizích postav

Tvorba na míru

Mnozí organizátoři jsou svým projevem velmi svérázní. Takovým se hodí určovat postavy jenom určitého typu. Například znám lidi, kteří nemohou hrát hodnou postavu. Mysli na to při tvorbě scénáře. Kouzelníky nech hrát organizátory, mající zkušenost z kouzlení ve družině. Léčitelům piš druidy, alchymisty a zvířata. Holkám nebojové postavy.

Dynamické postavy

Ne všechny postavy musejí mít přesně vymezené stanoviště. Některé mohou chodit po terénu a vyhledávat a setkání s družinami. Dokonce tak mohou hrát víc postav jednoho druhu.V případě nouze jdou hledat ztracenu družinu.

Provázanost s terénem

Většina příšer pro svou existenci potřebují vhodné prostředí. Například drak by měl mít jeskyni nebo podobný úkryt. Kněze dej do kapličky, druida k velkému stromu. Šlechtice na hrad, ptáka na strom.

Klíčovost

Nezapomeň organizátorům sdělit, zda je jejich postava klíčová či nikoliv, to jest zda vadí, nebudou-li potkáni nebo zůstanou bez povšimnutí. Vlastní-li postava klíčový předmět nebo informaci, urči postavě, jak se má chovat, pokud se družině tuto věc získat nepodaří. Má na výběr:

Skupiny organizátorů

Často budeš na jedno stanoviště posílat více organizátorů. Budou představovat skupinu postav. Skupiny vol určitě v tom případě, že máš některé horší organizátory.

Přesvědčení

Nejdůležitější charakteristika. Vyjadřuje míru přátelskosti k družině. Pro jednoduchost je přesvědčení rozděleno do pěti stupňů.

  1. Úplné dobro
  2. Částečné dobro
  3. Neutrální
  4. Částečné zlo
  5. Úplné zlo

Životy

Každá postava má určitý počet životů. Při souboji si je počítá stejně jako hráči. Vlastní-li brnění, nutno životy připočítat. Průměrný počet životů zhruba odpovídá průměrnému počtu životů hráčů ve družině. Nejslabší postavy mají 1 život, nejsilnější postavy, jako třeba draci, 10 až 30 životů, průměrné 5.

Kouzlení a vtip

Některé vzdělané, magické nebo obzvlášť vymakané postavy mohou umět kouzlit kouzelnická, temná i druidská kouzla. Musejí mít přesný počet magů a počítat si je, jakoby hráli v družině.

Stejné typy postav mají  vtip. Vyjadřuje se ve stupni vtipu, to je číslo od 0 do 4. Vysoký vtip je často kombinován s nenormální zranitelností. Při udělování vtipu postavám buď ale opatrný, kouzelníka v družině to může nepříjemně zničit.

Zranitelnost

Většina postav a příšer má normální zranitelnost. Některé však mají zranitelnost omezenou, lokální, zrcadlovou, kouzelnou a specifickou.

Zvláštní útoky

Ne každá postava vládne jenom mečem a kouzly. Zvláštní příšery mohou mít zvláštní útoky. Je to například plivání vody. Po úspěšném zásahu je potřeba říci BUM, aby cíl pochopil, že šlo o útok.

Například útok vodou, pískem, ohněm, sítí, dotykem, pohledem, příšernou zbraní, zrcadlová zranitelnost.

Úspěšný zásah od příšery může mít neobvyklou sílu. Třeba ubere víc životů, magy nebo zkušenost. Nebo hráče nakazí nějakou nemocí či ho očaruje.

Identifikace

V praxi je obtížné postavit proti družině něco jiného než člověka s mečem. Aby se postava nebo příšera při setkání nemusela představovat, má barevnou identifikaci. Každý organizátor nafasuje sadu barevných fáborků. Až bude něco hrát, připíchne si na rameno odpovídající kombinaci.

Někdy nepůjde fáborky použít, ať už z jakýchkoliv důvodů. V tom případě je dobré, když družina nějak ví, co má potkat. Může to být stanoveno organizační informací, nápisem poblíž stanoviště nebo jinak. Přinejhorším se postava jednoduše představí.

V kartě postavy bude občas zmíněn přený oděv, aby se naň mohly odvolávat jiné informace a svitky.

Bojovnost

Bojovnost postavy je vyjádřena slovně, jedním nebo dvěma slovy. Mnohdy koresponduje s přesvědčením. Určuje postavě způsob boje.

Seznam příkladů: Bojovnost evidentní, zákeřná, rozhodná, zřejmá, bezhlavá, účelná, hravá, rytířská, smělá, instinktivní, váhavá, vratká, odvetná, obranná, žádná, útrpná, pacifismus, útěk.

Literární zakotvenost

Přečteš-li si některé fantasy knihy, nebudeš potřebovat mnoho rad pro psaní scénáře tažení. Mnoho příšer a příběhů můžeš zkopírovat přímo z knih. Pak by ale bylo dobré dát postavám přesně takové vlastností, jaké mají jejich literární vzory.

Základní modely postav

Vlastně existují jenom 4 druhy postav. Nepřátelští bojovníci, kteří mají meče a kouzla. Přátelští chytráci, kteří mají informace. Třetí skupinou jsou postavy dotvářející atmosféru hry. Poslední skupinu tvoří hlavní postavy s kombinovanými vlastnostmi. Podle mých zkušeností každý druh zabírá zpravidla čtvrtinu scénáře.


Gawain, fantasy hra naživo: www.gawain.pc-slany.cz
Na hlavní stránku - Píše Yuhů - Mail: dusan@pc-slany.cz
Smrt vtipným skřetům!