Zkušenost

Význam

Tituly

Tituly se udělují, aby zkušenější hráči měli nějakou výhodu. Zejména jsou zvýhodňováni co do počtu vrchů, aby nemuseli znovu získávat již dříve běžně užívané schopnosti. Na druhou stranu, v počtech životů a magů jsou zvýhodněni jen velmi drobně, což ale nevadí.

Provázanost

Modely zkušenosti

Zkušenost na cizí postavě

Každá postava by měla mít uveden v popisu počet zkušeností, který družina získá za setkání. Je uveden ve dvou položkách - bojové zkušenosti a prémie. Bojové zkušenosti se přidělují za účast v boji. Prémie za nějakou jinou činnost. V mnoha případech se jedna z těchto položek vůbec neuvádí.

Organizátor si napřed spočítá celkový počet zkušeností, který družina získala. Vynásobí zkušenost za zranění počtem životů, přičte bonus za magy a prémii. Toto celkové množství pak rozdělí podle zásluh mezi členy družiny. Výpočet se váže k jednomu životu, protože se počet životů postav v popisu neuvádí vždy přesně a upravuje se podle síly družiny. Když se zvýší počet životů, zvýší se takto i počet bojových zkušeností.

Výpočet za zranění

V praxi se často počet zkušeností za zranění odhaduje. Není na tom nic špatného. Lze ale napsat přibližný vzorec pro výpočet zkušenosti. Všechno se odvíjí od základu. Jestliže změníš základ, musíš změnit i přestupové tabulky.

Základ = 2 Zk za 1 život. To je u obyčejných postav. U postav silných se připočtou a přinásobí bonusy za:

Příklad: Počítejme bojové zkušenosti za obyčejného skřeta s pěti životy. Nekouzlí, je plně zranitelný a zlý, takže se k němu přesně hodí Základ vynásobený počtem životů. 10zk.

Jiný příklad: Družinu přepadne skupina čtyř neutrálních netopýrů zranitelných jen do křídel. Létají a mají jen dýky nebo krátké meče. Základ 2zk * asi 0,7 za bojovou nevýhodu * 1,5 za létání * 2 za skupinu * 1,4 za zranitelnost * 0,8 za neutralitu. Vyjde asi 5zk za život, což přibližně odpovídá prvnímu odhadu.

Další příklad: Zákonně dobrý kouzelník s lokální zranitelností a kopou magů. Tady se nemusí počítat vůbec nic, protože je hodný a družina s ním vůbec nemá bojovat. Rozhoduje nulový koeficient u přesvědčení. Družina dostane maximálně 1 zk za život, ale raději nic.

Poslední příklad: Je zlý drak s 20 životy a ochrankou. Počítejme 20 životů * Základ 2zk * 1,5 za útok dechem * 1,5 za létání * 0,5 když ho hraju já * 2 za ochranku * 3 za lokální zranitelnost a vtip tři = 270zk (13,5 zk za život). Navíc s 10 magy je to dohromady 300 zkušeností jenom za draka. Může se to zdát hodně, obzvlášť když si uvědomíme, že se to bude dělit jenom mezi tu nepatrnou část družiny, která přežije.

Výpočet prémií

Za co je možné vypsat prémie:

Počítá se od téhož základu, tzn. i prémie jsou jistým násobkem základu. Zde vzorec zřejmě existovat nemůže, takže je třeba řídit se úsudkem a potřebou.

Přidělování družině - možnosti

Rozdělování hráčům

Činí organizátor podle vlastní úvahy. Nelze svázat pravidly. Zkušenost se dává nejen za zásluhy, ale především za užitečnost, herní projev a dosažený úspěch.

Zápisy

Každý hráč by měl dostat na každé tažení papír zvaný Karta postavy. Na ní má mimo jiné čtverečky na zakřížkování získané zkušenosti. Přehledně tak zjistí, jaké má schopnosti a vlastnosti.


Gawain, fantasy hra naživo: www.gawain.pc-slany.cz
Na hlavní stránku - Píše Yuhů - Mail: dusan@pc-slany.cz
Smrt vtipným skřetům!