Motivace Gawaina

Středověk? - Svět? - O šermu - Soutěž? - Simulace kontra inspirace

V tomto textu se pokusím nastínit svoje názory na to, co je Gawain, čemu se snaží přiblížit a jaké cíle sleduje. Mám na to svůj názor a protože se u svých spoluhráčů setkávám s hledisky, se kterými nemohu souhlasit, dal jsem vzniknout tomuto textu. Vlastně budu psát o tom, co by Gawain podle mě neměl být. (K tomuto textu se vyjádřil Králíček.)

Středověk?

Na spoustě her se setkávám se snahou totálně simulovat středověký svět. Patří k tomu dokonalé kostýmy, plechové brnění, dobové tvary mečů. Nenosí se tam brýle a svítí se leda loučemi. Obvykle se to koná na hradech a bývá to skvělé. Mám to velmi rád, ale to Gawain není.

V Gawainovi není důležité, jaký kdo má kostým (ovšemže nějaký by mít měl), čím kdo svítí nebo jestli má meč z překližky. Důležité je, že je mezi lidmi a hraje. Pokud se Gawain v některých ohledech díky hráčům místy stává simulací středověku, není to na škodu, ale není to ani účel.

Materiální náklady

Myslím si, že dobré kostýmy a zbraně včetně všech doplňků je velmi nákladná věc (o brnění a železných zbraních nemluvě). Chci, aby si Gawaina mohl zahrát každý, proto na kostýmy nekladu důraz. Neměla by to být hra pro vyvolené, kteří volné večery tráví montováním brnění nebo vyděláváním kůží. Důležité není, co s sebou má hráč cestou na hru: důležitější je to, s čím odjíždí.

Svět?

Mnoho her bývá postaveno jako simulace fantasy světa. Zde je král, zde magická gilda, támhle sídlí drak a hráči nechť se poperou. (Takhle třeba děláme Pravdu.) Děj hry se odvine z přirozených vztahů v tomto světě. Hráči se do ničeho nenutí a pokud se zabaví sami, taky dobře. Drak je jenom jeden, a když jej jeden z padesáti hráčů zabije, ostatní mají smůlu. To je prostě herní model "svět" a musím se přiznat, že jej nemám rád.

Proti světu stavím "příběh" (tažení). Myslím si, že hráči by měli být do děje vhozeni. Žádné ztráty času, žádná svobodná vůle. Na hře není důležité čekání, ale akce. Všechno je podřízeno tomu, aby se hráči zaměstnali. Příšera by měla být živá tolikrát, kolik skupin hráčů ji chce pokořit. Že není reálné, aby jeden drak žil vícekrát? Ale co je z hlediska našeho světa na drakovi reálného?

Gawain, jak jej chápu já, by se neměl snažit simulovat fantasy svět, ale měl by simulovat příběh. Příběh hráčů.

Tolkien a Howard pochopili, že své příběhy nemusejí situovat do historického nebo hloupě pohádkového světa (jak to dělali jejich současníci - spisovatelé) a vytvořili fantasy svět. Je to svět nespoutaný fyzikálními nebo logickými zákony. Leč pozor: ve fantasy světě není důležitý ten svět samotný, ale příběh, který se v něm odehrává. Není zajímavé, že existují kouzla -- zajímavé je, jak jich postavy příběhu použijí. A koho by zajímali Tolkienovi elfové nebýt jejich činů? Takže znovu: v Gawainovi není důležité prostředí, ale příběh. Příběh hráčů.

O šermu

Lidé, co šermují železem, si často stěžují, že na Gawainovi není vidět skutečný šerm, ale že je to takové šťouchání se. Že se hráči nenapřahují a za zásah se počítá i škrábnutí, co by ve skutečnosti nijak neublížilo. Na některých hrách (typ UnicorN) se proto počítají zásahy do těla za dva, protože ubližují vlastně víc. Na jiných hrách se zavádějí různá pravidla, jejichž snahou je "přiblížit boj reálnému šermu".

A to je přesně to, co je podle mě blbost. Nemá smysl stavět systém, jehož snahou je nějakým způsobem něco simulovat. Od toho jsou jako-středověké bitvy. Co smysl má, je vymyslet soubojový systém, na jehož základě by se hráči pobavili. V Gawainovi je soubojový systém "nereálný", protože jeho účelem není reálnost, ale zábava.

Samozřejmě bych byl rád, kdyby šerm v Gawainovi k něčemu vypadal, ale toho se nedocílí pravidly nebo soubojovým systémem, ale hraním a výukou šermování.

Soutěž?

Myslím, že většina hráčů to chápe: Gawain není soutěž. Ani trochu. Přesto se občas objeví individua, která se Gawaina snaží vyhrát. Jsou úplně mimo. (Jediný způsob jak vyhrát Gawaina vede přes pojídání meče.) Možná je dobré snažit se při hře neumírat, ale rozhodně nemá smysl vyhrávat za každou cenu. Mám nejraději hráče, kteří umějí dobře zemřít.

Mnohem více než soutěží je Gawain divadlem. Přitom je zajímavé, že neexistují diváci, či spíše že herci a diváci jsou totožní. (Leckdy se přistihnu, jak jsem jediným divákem svého hereckého vystoupení. Ovšem mistrem je v tom Králíček. Nedávno jsem ho z úkrytu pozoroval, jak si pro sebe vede monolog v roli spektry.)

Simulace kontra inspirace

Dostávaje se ke shrnutí kladu si následující otázku: proč se Gawain podobá středověku nebo fantasy světu, proč se při něm šermuje a proč se o něco hraje? Je to tím, že se Gawain snaží středověk a šerm napodobit? Nebo vytvořit fungující fantasy svět? Nebo je to sport? Ne a ne a ne.

V Gawainovi vystupují středověké a fantasy motivy jenom proto, že se jimi Gawain inspiruje. Šermujeme ne proto aby z nás byli šermíři, ale abychom se stylově pobavili. Dokonce musím říci, že Gawain má za cíl co nejvíce se vzdálit od svých vzorů. Ty zůstávají pouze pro inspiraci.


Gawain, fantasy hra naživo: www.gawain.pc-slany.cz
Na hlavní stránku - Píše Yuhů - Mail: dusan@pc-slany.cz
Smrt vtipným skřetům!