Nová povolání?

Aneb proč se nehrají a nevznikají. Tato rozvaha je aktuální verzí Systému povolání z roku 1998, opírá se o něj.

Důvody zavádění nových povolání - Aktuání stav - Překážky nových povolání - Role playing - Magická převaha a inflace - Závěr

Jsou nová povolání potřeba?

Základní problém, kolem kterého se točí moje úvahy během posledního roku. Odpověď je překvapivě jednoduchá: Nová povolání jsou téměř zbytečná. Alespoň když porovnám smyšlené zisky s náklady. Prostě je to otázka ceny. Mám pocit, že by se organizování Gawaina stalo s novými povoláními ještě obtížnější, než je dnes. Mnozí se mi to pokoušejí vyvrátit. Leč zde jsou mé argumenty, začínám ze široka.

Důvody zavádění nových povolání

  • Pokročilí hráči chtějí mít pocit, že jsou lepší než byli dříve.
  • Chceme, aby pokročilí hráči byli o trochu lepší, než ti noví.
  • Hráči se chtějí vyprofilovat.
  • Chceme zavést nové herní prvky a kouzla, které známe z fantasy literatury.
  • Aktuální stav

    Hraje se mág a druid. Pravidla k nim se mi vcelku líbí a jsou uspokojivá.

    Jsou pokusy hrát alchymistu a zaklínače. Existují tlaky na zavedení paladina, barda a hraničáře. Prozatím se tomu bráním považuje pravidla za špatná nebo příliš náročná na organizaci.

    Překážky nových povolání

    Role playing

    Aneb "hraní si". Spoustu věcí a nových schopností je lepší a jednodušší řešit tím, že to hráč prostě zahraje. Kupříkladu paladin se podle mého názoru dá hrát krásně (vzpomeňme Marťůla) podle pravidel válečníka a nová pravidla nepotřebuje. Se zaklínačem je to horší, ale také to jde. S mágem to jde hůř, k tomu se dostávám nyní.

    Magická převaha a inflace

    Mnozí si již všimli, že existují vyšší povolání pro kouzelníka a léčitele, kdežto pro zloděje a válečníka je prd. Je to tím, že nová kouzla se přece jen vymýšlejí snáze, než nové taktiky a útoky. My těm válečníkům totiž vlastně nemůžeme dát nic jiného, než více životů a silnější útoky (za dva, za tři), což v konečném efektu vede jen k inflaci životů (a magů). Pak se proti družině musejí stavět příšery, které mají místo pěti životů deset, ale je to totéž, protože jsou stejně na pět zásahů (zjednodušuji, ale snad je to jasné).

    Závěr

    Pokročilí hráči nová povolání potřebují jen proto, že nevědí, co dělat s vrchy. Jinak jsou sami o sobě lepší než jiní, protože jsou reálně zkušenější, a to je při hře snad to nejcennější. Velký počet vrchů do začátku jim umožní i faktickou převahu nad nováčky. Vyprofilovat se mohou role playingem. Nové prvky do hry je možno zavést scénářem, nemusejí se na to vymýšlet pravidla.

    Přes nastíněné závěry se nebráním novým návrhům a pravidlům. Tento text jsem napsal hlavně kvůli tomu, aby nové myšlenky vznikaly v jistém rámci.


    Gawain, fantasy hra naživo: www.gawain.pc-slany.cz
    Na hlavní stránku - Píše Yuhů - Mail: dusan@pc-slany.cz
    Smrt vtipným skřetům!